X
Nowy Portal Najpierw Mieszkanie

Zapraszamy na najpierwmieszkanie.org.pl. To portal poświęcony wartościom, systemom i programom Najpierw Mieszkanie. Portal Najpierw Mieszkanie jest prowadzony przez Fundację Najpierw Mieszkanie Polska przez osoby, które stworzyły i prowadziły stronę czynajpierwmieszkanie.pl., która niniejszym staje się stroną archiwalną. Dziękujemy, że byliście z nami tutaj i czekamy na Was w nowym miejscu!   

Nowy Portal Najpierw Mieszkanie
Zapraszamy na najpierwmieszkanie.org.pl. To portal poświęcony wartościom, systemom i programom Najpierw Mieszkanie. Portal Najpierw Mieszkanie jest prowadzony przez Fundację Najpierw Mieszkanie Polska przez osoby, które stworzyły i prowadziły stronę czynajpierwmieszkanie.pl., która niniejszym staje się stroną archiwalną. Dziękujemy, że byliście z nami tutaj i czekamy na Was w nowym miejscu!       

Skala wierności Najpierw mieszkanie / Housing First Fidelity 2013

08.03.2019

Skala wierności Najpierw mieszkanie służy ocenie w jakim stopniu program jest wierny zasadom NM wypracowanym przez Pathways Housing First. Wysoka ocena na skali wierności jest gwarantem osiągnięcia efektów przypisywanych NM, m.in. uzyskania samodzielności mieszkaniowej przez ok. 70-80% uczestników programu po dwóch latach uczestnictwa. Niska wierność nie oznacza, że program jest niedobry, oznacza tylko, iż nie jest wierny amerykańskiemu oryginałowi, po prostu jest innym programem wsparcia dla osób doświadczających bezdomności realizowanym w innym niż amerykański systemie mieszkaniowym, psychiatrii i pomocy społecznej.

Poniżej publikujemy tłumaczenie kwestionariusza Housing First Self Assessment Survey z 2013 r., który umożliwia osobom prowadzącym programy dla osób doświadczających bezdomności na dokonanie ich samodzielnej oceny. Autorką tłumaczenia jest Julia Wygnańska, konsultacji naukowej dokonały Magdalena Mostowska, Katarzyna Chotkowska oraz Agnieszka Siekiera.

Poniższa skala wierności NM (2013) została wykorzystana m.in. do analizy dziesięciu programów realizowanych w Europie, Kanadzie i USA w 2018 roku. Wyniki tej analizy zostały opublikowane w specjalnym wydaniu European Journal of Homelessness 2018 Special Edition on Housing First Fidelity roku poświęconemu wierności NM.

Aktualne opracowanie o analizie wierności NM – 2022

Kwestionariusz składa się z pięciu części zawierających w sumie 38 pytań z opcjami odpowiedzi. To właśnie opcje odpowiedzi są najciekawsze. W większości pytań są ułożone w kolejności od najmniej (1) do najbardziej (4) wiernej NM i wskazują konkretne praktyki stosowane w programach mieszkaniowych. Odpowiedzi uświadamiają, co w praktyce oznaczają wielkie hasła NM m.in. zapewnienie mieszkania od razu, samostanowienie, czy redukcja szkód. Osoby zainteresowane poznaniem programu NM zapraszamy do lektury kwestionariusza, zainteresowanych szczegółowymi zasadami oceny wyników odsyłamy do publikacji źródłowych.

Skala wierności “Najpierw mieszkanie” 2013

pogrubione = najwierniejsze NM

Część I. Wsparcie mieszkaniowe (pytania 1-8)

1. W jaki sposób w programie decyduje się o wyborze mieszkania dla uczestników/czek?

  1. Pracownicy/czki programu przydzielają uczestnikom/czkom pierwsze dostępne mieszkanie.
  2. Pracownicy/czki programu przeprowadzają wywiad kliniczny i wybierają mieszkanie najodpowiedniejsze do potrzeb klinicznych i funkcjonowania klienta uczestników/czek.
  3. Pracownicy/czki programu przydzielają mieszkanie uczestnikom/czkom na podstawie wywiadu klinicznego uwzględniając ich preferencje.
  4. Uczestnik/czka wybiera rodzaj mieszkania (np. we wspólnym budynku, rozproszone) LUB każdy ma możliwość wybrania mieszkania “rozproszonego”.

2. W jaki sposób w programie decyduje się o wyborze okolicy/sąsiedztwa, w którym uczestnicy/czki będą mieszkał mieszkali/ły?

  1. Pracownicy/czki programu przydzielają uczestnikom/czkom tę okolicę/sąsiedztwo, w którym znajduje się pierwsze dostępne mieszkanie LUB wszystkie mieszkania programu są w tej samej okolicy.
  2. Pracownicy/czki programu przeprowadzają wywiad kliniczny i wybierają okolicę najbardziej odpowiednią do potrzeb klinicznych i funkcjonowania  uczestników/czek.
  3. Pracownicy/czki programu przypisują uczestnikowi/czce mieszkanie w danej okolicy na podstawie wywiadu klinicznego, ale biorąc pod uwagę jego/jej preferencje.
  4. Uczestnicy/czki samodzielnie wybierają okolicę, w której chcą mieszkać biorąc pod uwagę swoje możliwości finansowe.

3. Czy w ramach programu pomaga się uczestnikom/czkom w umeblowaniu mieszkań?

  1. W programie nie oferuje się pomocy w umeblowaniu.
  2. Pracownicy/czki programu pomagają uczestnikom/czkom w pozyskaniu mebli z darów od osób prywatnych i/lub organizacji.
  3. Pracownicy/czki programu kupują meble i  elementy wystroju zgodnie z wyborem uczestnika/czki LUB zapewniają mieszkanie, którego umeblowanie/wystrój jest zgodne z jego/jej preferencjami.

4. W jakim stopniu w programie możliwe jest zapewnienie uczestnikom/czkom dostępu do tanich mieszkań i/lub dodatków/subsydiów mieszkaniowych?

  1. W ramach programu nie są zapewniane żadne dodatki na pokrycie kosztów mieszkaniowych, ani subsydiowane mieszkania, uczestnikom nie zapewnia się też pomocy w ich uzyskaniu.
  2. W ramach programu nie są zapewniane żadne dodatki na pokrycie kosztów mieszkaniowych ani dostęp do subsydiowanych mieszkań, ale pracownicy/czki programu pomagają uzyskać takie wsparcie.
  3. W ramach programu zapewniane są dodatki na pokrycie kosztów mieszkaniowych i/lub dostęp do mieszkań subsydiowanych, ale jest lista oczekujących/okres oczekiwania.
  4. W ramach programu zapewniane są dodatki na pokrycie kosztów mieszkaniowych i/lub subsydiowane mieszkania dla wszystkich uczestników/czek.

5. Jaki procent uczestników/czek przeznacza mniej niż 30% swoich dochodów na czynsz (nie wliczając jedzenia, sprzątania i opieki pielęgniarskiej)?

  1. 0-14%
  2. 15-29%
  3. 31-45%
  4. 46-60%
  5. 60-84%
  6. 85-100%

6. Ile przeciętnie mija czasu od przystąpienia uczestnika/czki programu do przeniesienia się do docelowego mieszkania?

  1. 6 miesięcy.
  2. 3 miesiące.
  3. 2 miesiące.
  4. 1 miesiąc.
  5. 2 tygodnie.

7. Jaki procent uczestników/czek programu mieszka w poszczególnych typach placówek/programów mieszkaniowych?

  1. …% Placówki krótkoterminowego pobytu (noclegownie/schroniska), mieszkania treningowe/przejściowe.
  2. …% Hotel.
  3. …% Mieszkanie zbiorowe/dom wspólnotowy.
  4. …% Mieszkania socjalne bez wsparcia.
  5. …% Mieszkania socjalne ze wsparciem świadczonym na miejscu np. pracownicy/czki socjalni/e mieszkają w tym samym budynku.
  6. …% Mieszkania socjalne ze wsparciem zapewnianym z zewnątrz (pracownicy/czki wspierający mają siedzibę poza budynkiem).
  7. …% Mieszkania chronione dla osób z zaburzeniami psychicznymi ze wsparciem dostępnym na miejscu (pracownicy/czki wspierający mieszkają z lokatorami).
  8. … % Samodzielne mieszkania wynajmowane na rynku prywatnym ze wsparciem  zapewnianym z zewnątrz.
  9. …% Inne rodzaje programów mieszkaniowych/placówek.

8. Jaki procent uczestników//czek programu nie dzieli sypialni/pokoju z innymi lokatorami/kami?

  1. 0-14%
  2. 15-29%
  3. 30-44%
  4. 45-59%
  5. 60-84%
  6. 85-100%

Część II. Niezależność wsparcia specjalistycznego i mieszkaniowego (pytania 9-13).

9. Jakie kryteria muszą spełnić uczestnicy/czki programu aby zamieszkać w niezależnych, samodzielnych mieszkaniach rozproszonych w środowisku lokalnym? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

10. Jakich zasad muszą przestrzegać uczestnicy/czki aby pozostać w mieszkaniach programu? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

11a. Czy większość uczestników/czek posiada umowę najmu lub pobytu, w której wyszczególnione są prawa i obowiązki?

  1. Tak
  2. Nie

11b. Jeśli tak (posiadają umowę), które z poniższych zasad się w niej znajdują (proszę wskazać wszystkie, które dotyczą).

  1. Przyjmowanie przepisanych leków, trzeźwość i/lub realizacja planu leczenia.
  2. Przestrzeganie regulaminu  programu, np. godziny przyjścia/opuszczenia mieszkania.
  3. Przestrzeganie wymaganej liczby spotkań z członkami zespołu wspierającego.
  4. Zasady dotyczące trudnych zachowań i szacunku dla innych lokatorów (zasady współżycia społecznego).

12. Które stwierdzenie najlepiej opisuje działania w obszarze mieszkaniowym podejmowane w programie gdy uczestnicy/czki tracą mieszkanie?

  1. Nie proponuje się pobytu w innym mieszkaniu ani nie pomaga się uczestnikom/czkom w znalezieniu mieszkania w ramach innych programów.
  2. Nie proponuje się pobytu w innym mieszkaniu, ale pomaga się uczestnikom/czkom w znalezieniu mieszkania w ramach innych programów.
  3. Proponuje się uczestnikom/czkom pobyt w innym mieszkaniu po spełnieniu przez nich/nie kryteriów gotowości, ukończeniu pobytu w mieszkaniach superwizowanych i/lub w programie jest limit liczby proponowanych relokacji*.
  4. Proponuje się uczestnikom/czkom pobyt w innym mieszkaniu, a decyzje dotyczące ponownego zakwaterowania są zindywidualizowane i zawierają minimalne wymagania, które uczestnicy muszą spełnić aby otrzymać nowe lokum.

*propozycji zamieszkania w innym mieszkaniu programowym

13. Które stwierdzenie najlepiej opisuje działania w obszarze wsparcia podejmowane w programie gdy uczestnicy/czki tracą mieszkanie?

  1. Uczestnicy/czki są wypisywani/e z programu jeśli tracą mieszkanie.
  2. Uczestnicy/czki są wypisywani z programu jeśli tracą mieszkanie, ale są jasne kryteria określające warunki powrotu do korzystania z usług.
  3. Uczestnicy/czki mogą korzystać z usług wspierających po utracie mieszkania, ale mogą być też wypisani/e jeśli nie spełnią określonych kryteriów.
  4. Uczestnicy/czki mogą korzystać z usług wspierających po utracie mieszkania.

Część III. Filozofia programu (Pytania 14-22)

14. W jaki sposób w programie określa się rodzaj, kolejność i częstotliwość bieżącego wsparcia?

  1. Zakres wsparcia jest ustalany przez prowadzących/e program w oparciu o diagnozę kliniczną i funkcjonowanie uczestnika/czki.
  2. Uczestnicy/czki mogą się wypowiedzieć w sprawie zakresu, modyfikacji i odmowy korzystania z poszczególnych form wsparcia, ale decyzje pracowników/czek programu są utrzymywane.
  3. Uczestnicy/czki mają coś do powiedzenia w sprawie zakresu, modyfikacji i odmawiania korzystania z poszczególnych form wsparcia i zazwyczaj ich preferencje są uwzględniane.
  4. Uczestnicy/czki mogą w każdej chwili decydować o zakresie, modyfikacjach i odmowie korzystania z poszczególnych form wsparcia z wyjątkiem cotygodniowych wizyt członka/członkini zespołu programu.

15. Jakie zobowiązania mają uczestnicy/czki z poważnymi zaburzeniami psychicznymi (PZP) względem przyjmowania leków i uczestniczenia w leczeniu psychiatrycznym np. grupach terapeutycznych, konsultacjach psychiatrycznych?

  1. Wszyscy uczestnicy/czki z PZP muszą przyjmować leki i poddawać się leczeniu.
  2. Większość uczestników/czek z PZP musi przyjmować leki i poddawać się leczeniu, dopuszczane są wyjątki.
  3. Uczestnicy/czki z PZP o niestabilnych objawach psychiatrycznych są zobowiązani do przyjmowania leków i poddawania się leczeniu.
  4. Uczestnicy/czki z PZP nie mają obowiązku przyjmowania leków ani udziału w leczeniu.

16. Jakie zobowiązania mają uczestnicy/czki z uzależnieniem od substancji (US) względem uczestnictwa w terapii uzależnień np. leczeniu zamkniętym, terapii grupowej, konsultacjach u specjalisty?

  1. Wszyscy uczestnicy/czki z US, bez względu na poziom przyjmowania substancji lub abstynencję muszą uczestniczyć w terapii uzależnień.
  2. Uczestnicy/czki z US, którzy nie utrzymali wymaganego okresu abstynencji muszą uczestniczyć w terapii uzależnień.
  3. Uczestnicy/czki z US aktywnie używający substancji muszą uczestniczyć w terapii uzależnień.
  4. Uczestnicy/czki z US aktywnie używający substancji nie mają obowiązku uczestniczenia w terapii uzależnień.

17. Jak w programie podchodzi się do przyjmowania przez uczestników/czki substancji takich jak alkohol i/lub narkotyki?

  1. Uczestnicy/czki mają obowiązek zachowania abstynencji od alkoholu i/lub narkotyków przez cały czas i/lub za przyjmowanie substancji są wyznaczone kary (np. przeniesienie do programu o większym nadzorze).
  2. Uczestnicy/czki mają obowiązek zachowania abstynencji od alkoholu i/lub narkotyków podczas przebywania w  lokalach programu.
  3. Uczestnicy/czki nie mają obowiązku zachowania abstynencji od alkoholu i/lub narkotyków, ale pracownicy/czki programu pracują z nimi nad zachowaniem abstynencji.
  4. Uczestnicy/czki nie mają obowiązku zachowania abstynencji od alkoholu i/lub narkotyków, ale pracownicy/czki programu pracują z nimi nad redukowaniem negatywnych konsekwencji przyjmowania substancji i/lub stosują interwencje odpowiednie dla danego etapu.

18. Jakie działania podejmują pracownicy/czki program w celu promowania przestrzegania planu leczenia/terapii? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

19. Które z poniższych pozycji znajdują się w planach leczenia/terapii uczestników/czek? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

20. Jakie obszary życia objęte są systematycznymi interwencjami w ramach programu? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

Część IV. Gama usług (pytania 21-40)

21. Jakie usługi wsparcia mieszkaniowego są zapewniane w programie np. wspólne poznawanie okolicy, współpraca z właścicielem lokalu, prowadzenie budżetu domowego, zakupy?

  1. Żadne.
  2. Wsparcie podczas przeprowadzki do mieszkania takie jak poznawanie okolicy, zakupy.
  3. Bieżące wsparcie mieszkaniowe takie jak poznawanie okolicy, współpraca z właścicielem/ką lokalu, prowadzenie budżetu domowego, zakupy.
  4. Bieżące wsparcie w zakresie zarządzania lokalem, wsparcie w płaceniu czynszu, oraz współ-podpisywanie umów najmu.

22. Jakie usługi dotyczące zdrowia psychicznego są dostępne dla uczestników/czek?

  1. Żadne.
  2. Kierowanie do psychiatry lub pielęgniarza/rki psychiatrycznego/ej pracujących w społeczności lokalnej, bez formalnych umów na świadczenie usług dla uczestników/czek programu.
  3. Kierowanie do psychiatry lub pielęgniarza/rki psychiatrycznego/nej pracujących/ej w społeczności lokalnej i posiadanie formalnych umów na świadczenie usług dla uczestników/czek programu.
  4. Psychiatra lub pielęgniarz/ka psychiatryczna są członkami/iniami zespołu programu zapewniającego usługi uczestnikom/czkom.

23. Jakie usługi są dostępne dla uczestników/czek potrzebujących terapii uzależnień. Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

24. Jakie usługi są dostępne dla uczestników/czek zainteresowanych uzyskaniem płatnego zatrudnienia?

25. Jakie usługi są dostępne dla uczestników/czek zainteresowanych edukacją?

26. Jakie usługi są dostępne dla uczestników/czek zainteresowanych wolontariatem?

27. Jakie usługi są dostępne dla uczestników/czek z problemami zdrowotnymi (zdrowie fizyczne)? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

28. Czy w programie jest zatrudniony/a (na stanowisku płatnym) ekspert/ka przez doświadczenie świadczący/a bezpośrednie usługi uczestnikom/czkom?

  1. Ekspert/ka przez doświadczenie nie jest zatrudniony/a.
  2. Ekspert/ka przez doświadczenie jest zatrudniony/a w wymiarze od ¼ do ½ etatu na 100 uczestników/czek.
  3. Ekspert/ka przez doświadczenie jest zatrudniony/a w wymiarze od 1/2 do 1 etatu na 100 uczestników/czek.
  4. Ekspert/ka przez doświadczenie jest zatrudniony/a  w wymiarze 1 etatu lub większym na 100 uczestników/czek.

29a. Jakie usługi w obszarze integracji społecznej są dostępne dla uczestników/czek? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

29b. Gdzie odbywają się działania wspierające integrację społeczną?

30. Jaki procent uczestników/czek programu przeszedł hospitalizację psychiatryczną podczas ostatnich 6 miesięcy?

  1. 0-14%
  2. 15-29%
  3. 30-44%
  4. 45-59%
  5. 60-84%
  6. 85-100%

Część V. Struktura zespołu i zasoby ludzkie (Pytania 31, 33-37)

31. Czy co najmniej 50% uczestników/czek programu ma poniższe doświadczenia w życiu? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

32. W jaki sposób pracownicy/czki programu dzielą się (pracą z) uczestnikami/czkami?

33. Jaka jest proporcja liczby uczestników/czek do liczby pracowników/czek (z wyłączeniem pracowników/czek wyłącznie przepisujących leki, pielęgniarek oraz administracyjnych?)

  1. 36 uczestników/czek na 1 etat pracownika/czki.
  2. 26-35 uczestników/czek na 1 etat pracownika/czki.
  3. 16-25 uczestników/czek na 1 etat pracownika/czki.
  4. 11-15 uczestników/czek na 1 etat pracownika/czki.
  5. 10 lub mniej uczestników/czek na 1 etat pracownika/czki.

34a. Czy w programie jest zasada wskazująca minimalną liczbę spotkań, które uczestnik/czka musi odbyć z pracownikiem/czką programu w miesiącu?

  1. Nie ma takiej zasady.
  2. 1
  3. 2-3
  4. 4-5
  5. 6-10
  6. 11-14
  7. 15+

34b. Jaka jest faktyczna przeciętna liczba spotkań uczestników/czek z pracownikami/czkami programu w miesiącu?

  1. <1
  2. 1
  3. 2-3
  4. 4-5
  5. 6-10
  6. 11-14
  7. 15+

35. Jak często pracownicy/czki programu spotykają się aby omawiać, planować i uaktualniać usługi świadczone uczestnikom/czkom?

  1. Rzadziej niż raz w miesiącu.
  2. Jeden raz w miesiącu.
  3. Jeden raz w tygodniu.
  4. Dwa – trzy razy w tygodniu.
  5. Co najmniej cztery razy w tygodniu.

36. W jakim stopniu spotkania zespołu służą następującym funkcjom? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

37. W jaki sposób uczestnicy/czki mogą angażować się w funkcjonowanie i ustalanie zasad programu? Proszę wskazać wszystkie, które dotyczą.

38. W tym miejscu możesz dodać informacje o swoim programie, które uważasz za istotne dla oceny jego wierności NM:

………………………………………………………………………………………………………………..

 

Źródło/Citation: Gilmer, T., Stefancic, A., Sklar, M., & Tsemberis, S. (2013). Development and validation of a Housing First Fidelity survey. Psychiatric Services, 64 (9), 911-914.

Tłumaczenie: Julia Wygnańska dla czynajpierwmieszkanie.pl

Konsultacja tłumaczenia: Magdalena Mostowska, Katarzyna Chotkowska, Agnieszka Siekiera

 

obrys_profilowy_cz

 

Projekt realizowany przez lidera Fundację Ius Medicinae oraz partnerów Kamiliańską Misję Pomocy Społecznej i Armię Zbawienia w Islandii w Programie Obywatele dla Demokracji finansowanym ze środków EOG